Zoeken in deze blog

vrijdag 20 september 2013

Ratjetoe scampi met krieltjes en spitskool

Ja verzin ’t maar! 
Er lag nog een zakje krieltjes in de koelkast naast een kwart stronk spitskool.
Mijn begerig oog viel ook nog op een bakje scampi’s… De combinatie was snel gemaakt in het hoofd en op het vuur ging het mogelijk nóg sneller! Deze smak voedsel was in 5 minuten, ik reken het snijden van die paar ingrediënten ff niet mee, helemaal gereed.





Nodig:
1 zak krieltjes, voorgekookt
1 bakje scampi’s van een 200 gram ofzoiets Voeg daar gerust je eigen hoeveelheden aan toe. Ik vul dit weleens aan met een extra bakje gewassen ròze garnalen. Gewoon uit culinaire hebberigheid oftewel vraatzucht!
1 lepel tomatenpuree
1 kwart stronkje spitskool dun gesneden.
1 kwart paprika in reepjes gesneden
1 halve ui gesnipperd
1 teen knoflook geperst
1 halve eetlepel komijnzaad, in een droge pan roosteren tot ze heerlijk gaat geuren.
1 kippenbouillonblokje in een paar eetlepels heet water opgelost
1 lepel olie/boter.

Bereiding:
Je voelt ‘m waarschijnlijk al aankomen: De hele handel moet gebakken worden en het liefst snel!
Verhit de olie.
Bak de krieltjes erin tot ze goudgeel worden. Dat lukt trouwens beter met boter dan met olie.
Ui en knoflook erbij roerbakken in de wok.
Lepel tomatenpuree toevoegen
Paprika toevoegen.
De garnalen erbij en op hoog vuur lekker goed omscheppen. 2 minuten ten hoogste!
Tenslotte de spitskool toevoegen en deze knapperig houden door kort mee te bakken.
Hier overheen het opgeloste kippenbouillonblokje sprenkelen onderwijl goed roerend en scheppend.
Handje komijn erin en dat goed meemengen.
Op de foto zie ik volgens mij ook wat selderie…hoppáááá dat er ook bij!

Tip!
Gebruik een paar eetlepels sweet chilisauce als allerlaatste en laat dit tijdens het roerbakken in de laatste 30 seconden meebakken!

Zo kom ik de middagen door als ik bijvoorbeeld alleen eet omdat mijn lief een avonddienst draait of op stap is met familie vrienden of collega’s.